logo LK Zlin

Přihlásit se



Přihlášen

Právě připojeni - hostů: 2 
Space Alert
Napsal uživatel Richard Bellay   

Space Alert

napsal Ladinek
_
Space Alert - vnitřní nepřítel
Space Alert - vnější nepřítel

Výzva pro odvážné

Firemní náboráři opět hledají dobrovolníky. Tentokrát nemají zájem jen o zkušené truckery, ale berou každého. Navíc práce je to snadná a dobře placená. Dávat pozor na kosmickou loď pouhých 10 minut při scanování vzdáleného vesmíru, to nevypadá, že by se člověk příliš nadřel.

Věc má samozřejmě drobný háček. Občas, ale velmi zřídka, se stane, že loď během scanování narazí na nepřátelskou aktivitu. Pak je potřeba přiložit ruku k dílu a až pětičlenná posádka se musí o loď postarat. K tomu má k dispozici celý arzenál různých zbraní a obranných systémů i dostatek energie.

Ve hře Space Alert budete mít samozřejmě "smůlu" stále a na nějakého nepřítele vždy narazíte. Dokonce si budete moci zvolit, jak tvrdý let na vaši posádku čeká. Sami se předem rozhodnete, jestli potkáte pouze obyčejné nepřátele nebo na vás vyrukují těžké váhy jako Nemesis či Vetřelec.

Výcvik posádky

Krabice kromě spousty herního materiálu obsahuje hned dvě tlusté brožury formátu A4, které mají dohromady plných 28 stránek. Ta útlejší „Pravidla hry" obsahuje to, co jste asi očekávali – souhrn pravidel. Na souhrnná pravidla můžete pro začátek s klidem zapomenout a nechat je v krabici. Daleko zajímavější je totiž druhá příručka s názvem „Jak se stát vesmírným průzkumníkem". Ta vás v sedmi lekcích provede hrou od nejjednodušších zkrácených letů až po plný let se všemi pravidly a jejich výjimkami. Navíc, jak je u autora již dobrým zvykem, se při jejím čtení dobře pobavíte. Vše je doplněno příklady a tak než se opravdu pustíte do hlubin vesmíru, můžete si hru důkladně vyzkoušet na letové simulaci.

Sitting Duck

Vezměme to ale všechno pěkně postupně. Nejprve se seznámíme s naší lodí třídy Sitting Duck. Má dvě patra (paluby) a na každé se nachází tři místnosti (lokace). Pro přehlednost jsou střed lodi a obě boční zóny odlišeny i barevně. Hodí se to, když zmateně pobíháte po lodi a omylem pak honíte nepřátelský výsadek na druhé straně lodi.

Space Alert - loď třídy Sitting Duck

Každá lokace na lodi má pro jednoduchost tři ovládací tlačítka. Každé z nich spouští specifickou činnost. Zbraňové systémy jsou propojeny s akcí A, nabití štítů a vůbec operace s energií řešíte akcí B a speciální vlastnosti jednotlivých částí lodi využívají akce C. Zdá to složité? Nebojte se, pro první lety vám bohatě budou stačit akce A a B. Až je zvládnete, akce C přidá do hry šťávu (možnost vypustit rakety, vyzvednout roboty a bojovat proti vetřelcům).

Lodní počítač

Vaše loď je navíc plně automatizovaná a o hrozících nebezpečích vás včas informuje vševědoucí počítač. Tedy úplně vše vám vlastně neřekne. Prozradí vám pouze veškeré podstatné údaje o nepříteli. Dozvíte se, kdy se objeví na dostřel lodních děl, jak rychle se pohybuje a co vám chce ošklivého udělat.

Zamlčí vám pouze informaci, jak se ho co nejefektivněji zbavit. Nepřátelé vás mohou překvapit ve všech třech zónách a v pokročilé hře se mohou objevit dokonce také přímo uvnitř lodi. Na vás tedy bude dohodnout se, kdo vyrazí do té správné lokace, párkrát zmáčkne správné tlačítko a ohrožení zlikviduje. Často bývá výhodné nenechat tu černou práci jen na jednom členu posádky, ale vystřelit salvu z více děl současně a ušetřit tak energii i čas, protože nikdy předem nevíte, kdy se objeví nějaké nové nebezpečí.

Informace od počítače jsou realizovány kombinací zvukové stopy a obrazovky, kterou si vytvoříte na stole. Stopa obsahuje hlášení o tom, kdy, ze kterého směru a jak vážné nebezpečí se objevilo. Na stole je pro každý ze tří směrů trajektorie, po které se bude nebezpečí přibližovat k lodi. Čtvrtá trajektorie je pro vnitřní nebezpečí. Konkrétní podoba nebezpečí se určí otočením horní karty z balíčku (každý druh nebezpečí má svůj vlastní balíček). Karta se umístí k příslušné trajektorii a označí se číslem s časem, kdy se nebezpečí objeví. Veškeré další důležité informace se již nacházejí přímo na kartě.

Plánování akcí

Protože téměř všechnu práci oddře počítač, na vás je „jen" běhat po lodi a mačkat správná tlačítka. Třeba když počítač oznámí nebezpečí v modré zóně, nebude od věci někoho tam vyslat a párkrát vystřelit. Pohyb po lodi a mačkání tlačítek je řešeno plánováním akcí.

Space Alert - kartičky plánování akcí

Každý hráč dostane sadu karet s jejichž pomocí plánuje své akce. Karta má dvě části – pohyb a akci. Lze ji tedy použít dvěma způsoby podle toho, jak umístíte na hráčskou desku. Během letu stihne každý člen posádky udělat nejvýše 12 akcí. To vám musí stačit na vypořádání se všemi záludnostmi letu. Nejlepší je nepřátele zničit. Pokud to nejde, určitě kolegové ocení, když alespoň dobijete štíty a setkání s bitevním křižníkem díky tomu ve zdraví přežijete.

Plánování akcí silně připomíná jinou oblíbenou hru - Roborally. Ano, také zde se pod tlakem času snažíte vymyslet a především správně realizovat nejlepší řešení dané situace. Oproti Roborally zde tvoří všichni jeden tým a mohou se při plánování akcí nerušeně domlouvat. Tedy pokud jim zrovna počítač neoznámí přerušení spojení...

Po deseti minutách zvuková stopa oznámí opětovný vstup do hyperprostoru. Plánování akcí končí a nastává vyhodnocení hry aneb „přehrání videozáznamu z letu". Nyní se ukáže, zda jste se živí a zdraví vrátili nebo tato mise byla vaší poslední...

Týmová spolupráce

U většiny ostatních her se často jeden z hráčů hru řídí a ostatní pouze vykonávají jeho pokyny. Z takové hry ale nemají příliš velký požitek. Také ve Space Alertu je nanejvýš vhodné, aby se někdo ujal role kapitána a koordinoval celou akci. Sám ovšem vše neuhlídá, pro úspěch letu je potřeba aktivní zapojení všech členů posádky.

Space Alert - Vídeň, Spielfest 2009

Myšlenka komunikace a spolupráce je zde natolik silná, že hru lze výborně využít na různých teambuildingových akcích. Pokud se neshodnete na palubě kosmické lodi, těžko spolu budete vycházet i jinde. Skvělou práci může odvést také v rodinách, kde se u ní nejen pobavíte, ale zjistíte, že i ten nejmladší člen posádky je pro úspěch letu důležitý a je třeba umět naslouchat i jemu.

Hodnocení

V současné době vznikají kooperativní hry jak houby po dešti. Space Alert se ale z obvyklé představy těchto her zcela vymyká a spíše než kooperativní hra mu sedí přívlastek týmová. Originální myšlenkou a precizním provedením si Space Alert získal spoustu příznivců mezi dětmi i dospělými. Partie i s vyhodnocením trvá necelou půlhodinku. Obtížnost hry lze snadno upravit volbou zvukové stopy a balíčku nepřátel.

S pomocí příručky se během pár letů může stát i z nesourodé herní skupinky dobře se doplňující a spolehlivý tým. A pokud ne? Nezoufejte. Vaše životní poslání je holt trochu jiné než zkoumat vzdálené galaxie.

Recenze převzata ze Zpravodaje 2009/1

_
Tento článek byl napsán Středa 1 červenec 2009.
 
Lyžařský klub Zlín, Powered by Joomla!; Joomla templates by SG web hosting