logo LK Zlin

Přihlásit se



Přihlášen

Právě připojeni - hostů: 5 
Through the Ages - Příběh civilizace
Napsal uživatel Richard Bellay   

Through the Ages - Příběh civilizace

napsal Ladinek
_

Pro autory i hráče asi neexistuje asi větší výzva než hra, která věrně sleduje vývoj lidstva. Hráči si v ní hrají tak trochu na bohy, tak trochu na nesmrtelné vládce jednotlivých zemí. Začínají s malou osadou, ale mohou si časem podmanit celý svět. Kam by dospěl Egypt, kdyby v jeho čele dosud stála Kleopatra? Udržel by Caesar velikost Říma až do dneška?

Through the Ages - hráčská deska

Kousek Historie

Snad každý hráč počítačových strategií zná Civilizaci od Sida Mayera. Nejeden z nás strávil hodiny zakládáním a rozvojem osad, rozšiřováním znalostí svého národa, stavbou divů světa, budováním cest a železnic, zavlažováním a dalšími činnostmi typickými pro tuto skvělou hru. Málokdo již ví, že Sid Mayer se inspiroval deskovou hrou Civilizace, kterou vymyslel Francis Tresham již v roce 1980.

Kruh se opět uzavřel v roce 2007, kdy Vláďa Chvátil dokončil svoji deskovou či přesněji řečeno karetní Civilizaci (vydaná pod názvem Through the Ages) inspirovanou naopak počítačovou hrou Sida Mayera.

Říkáte si, že taková desková Civilizace musí být pekelně složitá a časově náročná záležitost pouze pro pár nadšenců? Vláďa Chvátil jako obvykle dokázal jít svoji cestou a vytvořil originální hru, která přináší to nejlepší z civilizačních her a přesto si na každou partii nemusíte brát celodenní dovolenou.

Rozvoj pomocí karet

Pojďme se ale konečně podívat na samotnou hru. První, co vás po otevření krabice překvapí, je absence jakékoliv mapy a ohromné množství karet.

Ano, Through the Ages je ve své podstatě karetní hra a hrací plán slouží pouze pro ukazatele bodů a jejich přírůstků a jako zásobník karet.

Celá hra probíhá napříč čtyřmi věky, každý z nich má své balíčky civilních a vojenských karet, které obsahují karty typické pro dané období vývoje lidstva. Karet je ve hře poměrně velké množství různých druhů, protože zajišťují veškerý rozvoj národů. Ale nemusíte se bát, lze se v nich dobře orientovat. Často jde o karty jednoho druhu, jejichž efekt se stupňuje s věkem, do kterého karta náleží.

Druhy karet

Vojenské karty obsahují události, taktiky, agrese a války. Většina civilních karet symbolizuje vědecké poznatky a technologie, které hráčům buď přinášejí nějaký přímý užitek nebo umožňují stavět budovy, těžit suroviny, produkovat jídlo, verbovat vojenské jednotky, ale i zvyšovat vědeckou kapacitu národa a v neposlední řadě přírůstek kultury. Právě kultura je totiž měřítkem úrovně národa. A upřímně, kdo z vás by nechtěl být vládcem nejkulturnějšího národa na Zemi?

Státní zřízení a tah hráče

Stejně jako ve zmiňované Civilizaci Sida Mayera má každý národ své státní zřízení, které může během hry měnit. Státní zřízení především určuje počet civilních a vojenských akcí, které má hráč v každém tahu k dispozici. Pomocí akcí probíhá veškeré dění v hráčově tahu včetně získávání nových karet do ruky i jejich zahrání.

Asi vás nepřekvapí, že hru začínáte jako starověký despotický vládce. Despocie a některé další karty jsou přímo předtištěné na kartě národa, kterou má každý hráč před sebou. Do začátku národ dostává také pár základních objevů umožňující mu produkovat jídlo, těžit nerostné suroviny a také další rozvoj. Vždy na konci tahu v rámci tzv. údržby národa hráč mimo jiné vyprodukuje jídlo a natěží suroviny, které pak může spotřebovat v dalších kolech.

Osobnosti

No uznejte sami, co by to ale bylo za národ bez svého vůdce? Ve hře máte v každém věku na výběr hned z několika osobností. Můžete tak nechat svůj lid vést Alexandra Velikého, Napoleona, ale také třeba Homéra, Einsteina nebo Billa Gatese. Žádný vůdce ale není nesmrtelný a nejpozději na konci dalšího věku vás nechá na holičkách, takže si musíte včas sehnat nějakého dalšího.

Divy světa

Stejně jako v Civilizaci, také v Through the Ages můžete pro větší slávu svého národa postavit nějaký architektonický zázrak. Nabídka je opět pestrá, každý věk přináší výběr z těch největších a nejzajímavějších divů světa.

Through the Ages - nabídka karet

Přísun karet

Jak se dostat k novým technologiím, divům a dalším zajímavým kartám? Právě způsob práce s kartami je jedním z geniálních nápadů uplatněných v této hry. Všechny civilní karty „volně plynou“ po speciální hrací desce. Deska je rozdělena na tři části, které určují cenu karet. Většinou se hráči spokojují s těmi nejlevnějšími, za které utratí pouze jednu akci. Naopak nejdražší jsou samozřejmě nejčerstvější karty, každá z nich hráče stojí hned tři civilní akce. Jsou ale okamžiky, kdy přesto nezaváháte a bez ohledu na cenu sáhnete po vytoužené kartě jen, aby vám ji soupeři nevyfoukli, než se dostanete znovu na tah.

Through the Ages - nabídka karet

Vždy na konci tahu hráče se karty z prvních pozic odstraní a všechny zbylé karty se posunou a doplní novými. Po vyčerpání zásoby karet daného věku tento věk končí a začíná další epocha v dějinách lidstva.

Vojenské akce

Jestli jste z předchozího popisu nabyli dojmu, že vás čeká veskrze mírumilovná hra, musím vás bohužel vyvést z omylu. Hned od začátku máte v každém kole kromě civilních také vojenské akce. Za ně si můžete brát vojenské karty, najímat si armádu a případně také poškádlit své soupeře. Pokud jste na tom vojensky lépe, můžete na soupeře zapůsobit nějakou tou agresí, případně později během hry mu i vyhlásit válku. Zatímco agresí soupeři nanejvýš zbouráte budovu nebo šlohnete pár surovin, taková válka o kulturu už je zcela jiný tabák.

Through the Ages - vojenské karty

Mezi vojenskými kartami jsou také karty událostí. S jejich pomocí si můžete opravdu zahrát na bohy. Události se připravují na tzv. balíček budoucích událostí. Těm, které jednou připravíte, už nikdo neunikne. Netušíte ale v jakém pořadí a kdy události z balíčku nastanou! Klidně se vám může stát, že událost, na kterou jste se tak těšili, poškodí nejvíce právě vás.

Koupit nebo nekoupit?

Pokud jste článek poctivě dočetli až sem, pak bude asi rozhodování jednoduché. Než ale poběžíte do nejbližšího hračkářství, uvědomte si, že to není oddychovka na půl hodiny. „Civka" je komplexní hra a žádá si tedy od hráčů značnou časovou investici. Na druhou stranu jim tuto investici vrací maximálně zhodnocenou ve formě skvělé zábavy.

Autor vás kolo co kolo nutí provádět důležitá rozhodnutí. Co teď? Vylepšit vědu dostavěním univerzity, zlepšit ekonomiku dalším dolem nebo raději řešit sílu? Pokud máte rádi budovací hry a dokážete si na svůj koníček vyšetřit čas, je pro vás Through the Ages jasná volba.

Recenze převzata ze Zpravodaje 2009/3
_
Tento článek byl napsán Středa 28 říjen 2009.
_
 
Lyžařský klub Zlín, Powered by Joomla!; Joomla templates by SG web hosting